Varausehdot

Tre personer som går på klipporna intill vattnet

1. Maksuehdot

Verkossa tehty varaus on sitova, kun asiakas on suorittanut varauksen ja maksanut sen.

Ålandsresorin asiakaspalvelun kautta tehty varaus on sitova, kun asiakas on suorittanut maksun sovitun maksuaikataulun mukaisesti. Asiakaspalvelun kautta tehdyistä varauksista peritään 10 euron käsittelymaksu. Tämä maksu jää Ålandsresorille mahdollisen peruutuksen yhteydessä. Varausta muutettaessa peritään 5 euron muutosmaksu. Jos muutos koskee lisävarausta tai muutos tehdään verkossa, maksua ei kuitenkaan peritä.

Ålandsresor ja palveluntuottaja pidättävät oikeuden peruuttaa varauksen maksun laiminlyönnin vuoksi. Jos hinnassa on selvä virhe, Ålandsresorilla ja palveluntuottajalla on oikeus korjata hinta oikeaksi tai peruuttaa osto. Asiakkaalle ilmoitetaan tällaisessa tapauksessa välittömästi hinnanmuutoksesta.

 

2. Matkustajan peruutusoikeudet 

Peruutus tulee ensisijaisesti tehdä verkkopalvelussa ja toissijaisesti kirjallisesti sähköpostitse Ålandsresorille. Peruutus katsotaan tapahtuneeksi, kun Ålandsresor on vastaanottanut peruutusilmoituksen.

Varaus, joka sisältää ainoastaan majoituksen:

Hotellit: Mikäli varaus peruutetaan myöhemmin kuin klo 15.00 päivää ennen saapumista, matkustajan on maksettava koko varatun palvelun hinta. Hyväksymme 1–4 HUONEEN peruutukset saapumista edeltävään päivään asti. Mikäli varaus koskee 5 HUONETTA tai enemmän, noudatetaan ryhmävarausten peruutusehtoja: ilmainen peruutus 30 päivää ennen saapumista, tämän jälkeen veloitetaan kustannuksia.

Mökit: Mikäli mökkivaraus peruutetaan myöhemmin kuin 30 päivää ennen saapumispäivää, matkustajan on maksettava koko majoituksen hinta.

Muut majoitukset: Mikäli varaus peruutetaan myöhemmin kuin 14 päivää ennen saapumispäivää, matkustajan on maksettava koko majoituksen hinta.

Paketit valmismatkalain mukaisesti:

1.heinäkuuta 2018 alkaen Suomessa on ollut voimassa uusi valmismatkalaki. Ålandsresor kuuluu lain piiriin ja on sen myötä velvollinen tiedottamaan asiakkailleen varaus- ja peruutusehdoista. Matkustajalla on oikeus peruuttaa valmismatkansa käytännössä milloin tahansa. Valmismatkan järjestäjällä, Ålandsresorilla, on lain mukaan oikeus periä peruutuskuluja. Ålandsresor noudattaa Suomen kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n (SMAL) suosituksia.

Matkustajan oikeus peruuttaa valmismatka:

Matkustajalla on oikeus peruuttaa matkansa milloin tahansa ennen matkan alkamista. Matkanjärjestäjä perii peruutuksen yhteydessä seuraavat peruutusmaksut:

  1. Sovittu käsittelymaksu, jos peruutus tapahtuu vähintään 30 päivää ennen matkan alkua.
  2. 20 % matkan kokonaishinnasta, jos peruutus tapahtuu 21–29 päivää ennen matkan alkua.
  3. 50 % matkan kokonaishinnasta, jos peruutus tapahtuu 7–20 päivää ennen matkan alkua.
  4. 75 % matkan kokonaishinnasta, jos peruutus tapahtuu 3–6 päivää ennen matkan alkua.
  5. 95 % matkan kokonaishinnasta, jos peruutus tapahtuu alle 3 päivää ennen matkan alkua.

Matkustajalla ei ole oikeutta hyvitykseen, jos matkaa ei peruuteta, matkustaja ei saavu sovittuun lähtöpaikkaan ajoissa tai jos matkustaja ei voi osallistua matkalle syistä, joista hän itse vastaa, kuten puuttuvan passin, viisumin, henkilöllisyystodistuksen tai rokotustodistuksen vuoksi.

Erityisten maajärjestelyjen peruutus:

  • Golfkenttien lähtöajat:
    • 5–20 henkilöä: Ilmainen peruutus 1 kuukautta ennen saapumista. Tämän jälkeen ei palautuksia.
    • 21 henkilöä tai enemmän: Ilmainen peruutus 2 kuukautta ennen saapumista. Tämän jälkeen ei palautuksia.
  • Konsertti- tai muiden esityslippujen sekä turnausmaksujen peruutus: Ei hyvitystä riippumatta peruutusajankohdasta.

Peruutus sairaustapauksessa:

Jos peruutus johtuu akuutista sairaudesta, joka on vahvistettu lääkärintodistuksella, tapaturmasta tai kuolemantapauksesta, joka koskee matkustajaa itseä tai hänen puolisoaan, lapsiaan, vanhempiaan, sisaruksiaan tai samassa taloudessa asuvaa henkilöä, koko summa hyvitetään. Peruutus tulee tehdä ennen saapumispäivää. Suosittelemme kaikille asiakkaillemme matkavakuutuksen ottamista yllättävien tilanteiden varalta.

 

3. Reklamaatio

Mahdolliset huomautukset on esitettävä mahdollisimman pian suoraan matkan, majoituksen tai aktiviteetin palveluntuottajalle. Jos suora huomautus ei johda korjaukseen, on Ålandsresorille ilmoitettava asiasta välittömästi. Korvausvaatimukset on esitettävä Ålandsresorille 21 päivän kuluessa matkan päättymisestä. Nopean käsittelyn ja seurannan varmistamiseksi pyydämme, että reklamaatio toimitetaan kirjallisesti joko sähköpostitse: [email protected] tai postitse: Ålandsresor, Blomstringevägen 12, AX-22150 Jomala

 

4. Force majeure

Force majeure -tilanteessa (katastrofi, lakko, mellakka, tulipalo, sotatoimet tai vastaava) Ålandsresor voi purkaa sopimuksen, jolloin asiakkaalle ilmoitetaan asiasta välittömästi, ja maksetut maksut palautetaan täysimääräisinä. Muita korvauksia ei makseta.

 

5. Riita-asiat

Mikäli matkan, majoituksen tai aktiviteetin tarjoajan kanssa ei päästä valituksen suhteen sopimukseen, asiakkaalla on oikeus viedä riitakysymys Kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Lisätietoja: www.kuluttajariita.fi.

 

6. Yleiset ehdot majoituksen varaamisessa

Välittäjän vastuu:

Ålandsresor vastaa vuokrasopimuksen käsittelystä asiakkaan ja hotellin/mökin omistajan välillä, ja omistaja vastaa siitä, että annetut tiedot ovat oikeita. Ålandsresor sitoutuu välittämään yhteyden osapuolten välillä mahdollisen sopimusriidan yhteydessä ja hoitamaan asian käsittelyn. Ålandsresor ei ole vastuussa palveluntarjoajan sopimusrikkomuksista, mutta pidättää oikeuden osoittaa asiakkaalle vastaavanlaisen majoituksen tai palauttaa maksetun vuokrasumman. Lisäksi asiakkaalle ei makseta muita korvauksia.

Majoituskohteen muutokset:

Ålandsresor voi tilanteessa, joka on Ålandsresorin hallinnan ulkopuolella, asiakkaan suostumuksella vaihtaa majoituskohteen vastaavan arvoiseen ja sijaintinsa puolesta sopivaan majoitukseen.

Vuokra-aika:

Vuokra-aika alkaa yleensä saapumispäivänä klo 15.00 ja päättyy lähtöpäivänä klo 11.00, ellei majoituskohteen kuvauksessa toisin mainita. Aikaisemman saapumisen ja/tai myöhäisemmän lähdön yhteydessä majoitus on varattava ja maksettava edeltävältä ja/tai seuraavalta päivältä, ellei palveluntarjoajan kanssa ole sovittu toisin. Asiakkaan on hyvissä ajoin ennen saapumista ilmoitettava arvioitu saapumisaika majoituskohteeseen ja sovittava tapaamispaikasta avainten luovutusta varten.

Palveluntarjoajan (vuokranantajan) vastuu:

Palveluntarjoaja vastaa siitä, että majoituskohdetta koskevat tiedot ovat oikeita ja että asiakas saa käyttöönsä majoituskohteen sovitun vuokra-ajan puitteissa.

Palveluntarjoajan (vuokranantajan) oikeus vuokrasopimuksen purkamiseen:

Force majeure -tilanteessa (katastrofi, lakko, mellakka, sotatoimet tai vastaava) palveluntarjoajalla on oikeus purkaa vuokrasopimus, jolloin asiakasta tulee tiedottaa asiasta mahdollisimman pian. Jos palveluntarjoaja purkaa sopimuksen force majeure -syystä, maksetut maksut palautetaan täysimääräisinä ilman vähennyksiä. Asiakkaalle ei kuitenkaan makseta muita korvauksia. Aineettomia tai välillisiä vahinkoja ei korvata. Palveluntarjoajan tulee mahdollisuuksien mukaan tarjota asiakkaalle mahdollisimman vastaavanlainen majoitus. Tästä majoituksesta asiakkaan tulee maksaa täysi hinta.

Asiakkaan vastuu:

Asiakas sitoutuu noudattamaan majoituskohteessa voimassa olevia järjestyssääntöjä, ohjeita ja määräyksiä. Asiakas sitoutuu korvaamaan kaikki mahdolliset vahingot, joita hän aiheuttaa kiinteistölle tai sen irtaimistolle. Korvaukset maksetaan suoraan Palveluntarjoajalle (vuokranantajalle). Mikäli siivous ei sisälly vuokraan, asiakas vastaa siivouksesta majoitusjakson aikana sekä lähtöpäivänä. Jos siivousta ei ole tehty ja Palveluntarjoajan täytyy suorittaa se, Palveluntarjoaja veloittaa asiakkaalta lisämaksun, joka voidaan periä myös jälkikäteen. Joihinkin mökkeihin on mahdollista tilata loppusiivous lisämaksusta.

Henkilöiden määrä (lapset mukaan lukien) ei saa ylittää vuokrasopimuksessa mainittujen vuodepaikkojen määrää ilman Palveluntarjoajan lupaa. Palveluntarjoajalla on oikeus veloittaa lisämaksu ylimääräisistä henkilöistä, vaikka lisävuodetta ei tarjottaisi.

 

7. Tietoa valmismatkalainsäädännöstä ja vakuudesta

Ålandsresor Åland Ab (Ålandsresor), Y-tunnus 3486782–5, on asettanut lakisääteisen vakuuden Ahvenanmaan maakuntahallitukselle. Vakuus tarjoaa matkustajalle taloudellisen suojan peruutettujen tai keskeytettyjen matkojen varalta, mikäli joudumme maksukyvyttömyyteen. Valmismatkalaki koskee valmismatkoja.

Valmismatkalla tarkoitetaan vähintään kahden matkapalvelun yhdistelmää (esimerkiksi kuljetus, majoitus tai aktiviteetti). Valmismatkan tulee kestää yli 24 tuntia tai sisältää yöpymisen.

 

8. Kieli- ja tulkintaerimielisyydet

Mikäli näihin varausehtoihin liittyy epäselvyyksiä tai erimielisyyksiä, jotka johtuvat käännösvirheistä, sovelletaan aina alkuperäistä ruotsinkielistä versiota.