Bokningsvillkor

Tre personer som går på klipporna intill vattnet

1. Betalningsvillkor

Vid online-bokning är bokningen bindande när kunden gjort sin bokning och betalat den.

Bokning via Ålandsresors kundtjänst är bindande när kundens betalning är genomförd enligt avtalad betalningstid. För bokningar som görs via Ålandsresors kundtjänst tillkommer en expeditionsavgift om 10 euro. Denna avgift behåller Ålandsresor vid eventuell avbokning. Vid ändring av bokning tillkommer en avgift på 5 euro. Om ändringen avser en tilläggsbokning eller ändringen görs online debiteras dock ingen avgift.

Ålandsresor och Leverantören förbehåller sig rätten att avboka bokning vid utebliven betalning. Vid uppenbart felaktig prissättning har Ålandsresor och Leverantören rätt att korrigera till rätt pris, alternativt att upphäva köpet. Kunden informeras i så fall omgående om det ändrade priset.

 

2. Resenärens rätt till avbeställning

Avbeställning skall i första hand ske via webben och i andra hand skriftligt till Ålandsresor per e-post. Avbeställningen anses äga rum vid den tidpunkt då meddelandet om avbeställning kommer Ålandsresor tillhanda.

Bokning som innehåller enbart logi:

Hotell: Vid avbeställning senare än klocka 15:00 dagen före ankomst skall resenären erlägga hela priset för den bokade produkten. Vi accepterar avbokning av 1–4 RUM upp till dagen innan ankomst. För 5 RUM och fler blir avbokningsreglerna enligt gruppbokning, alltså 30 dagar innan ankomst fri avbokning. Därefter kostnad.

Stuga: Vid avbeställning av stuga senare än 30 dagar före ankomstdag skall resenären erlägga hela logipriset.

Övriga boenden: Vid avbeställning senare än 14 dagar före ankomstdag skall resenären erlägga hela logipriset.

Paketresa enligt Paketreselagen:

Sedan den 1 juli 2018 gäller en ny paketreselag i Finland. Ålandsresor omfattas av lagen och är därmed skyldig att som researrangör informera kunderna omboknings- och avbokningsregler, samt att resenären har rättighet att avboka sin paketresa i princip när som helst. Som researrangör har Ålandsresor enligt lagen rätt att ta ut avbokningsavgifter. Ålandsresor följer finska konkurrens-och konsumentverkets rekommendationer som är framtagna tillsammans med SMAL r.f. (Suomen matkatoimistoalan liitto).

Resenärens rätt till avbeställning av paketresa: 

Resenären har rätt att avbeställa sin resa när som helst före resan påbörjats. Researrangören uppbär vid avbeställning en avbokningsavgift enligt följande:

  1. På förhand avtalad expeditionsavgift, ifall avbokningen sker senast 30 dygn före resans början
  2. 20 % av resans totala pris, ifall resan avbokas mellan 21 och 29 dygn före resans början
  3. 50 % av resans totala pris, ifall resan avbokas mellan 7 och 20 dygn före resans början
  4. 75 % av resans totala pris, ifall resan avbokas mellan 3 och 6 dygn före resans början
  5. 95 % av resans totala pris, ifall resan avbokas mindre än 3 dygn före resans början

Resenären har inte rätt till återbetalning, om resan inte avbokas och resenären inte inom avtalad tid anländer till den avtalade avreseplatsen eller om resenären inte kan delta i resan för att resenären, av orsaker som resenären ansvarar för, saknar de handlingar som behövs för resan, till exempel giltigt pass, visum, identitetsbevis eller vaccinationsintyg.

Avbokning av speciella landsarrangemang

Vid avbokning av starttider på golfbanor gäller följande:

  • 5 – 20 personer. Fri avbokning 1 månad innan ankomst. Därefter görs ingen återbetalning.
  • 21 personer eller fler. Fri avbokning 2 månader innan ankomst. Därefter görs ingen återbetalning. 

Vid avbokning av biljetter på konserter eller andra föreställningar, samt för turneringsavgifter görs ingen återbetalning oberoende vid vilken tidpunkt avbokning sker. 

Frivillig reseförsäkring
Vi rekommenderar kunden att teckna en frivillig reseförsäkring med avbeställningsskydd som täcker sjukdoms- och olycksfall.

 

3. Reklamation

Eventuella anmärkningar skall framföras så snart som möjligt, direkt till leverantören av resa/logi/aktivitet. Sker ej rättelse efter direkt anmärkning skall Ålandsresor omedelbart underrättas. Anspråk på ersättning ställs till Ålandsresor inom 21 dagar efter resan. För smidig åtgärd och uppföljning ber vi att reklamationen lämnas in skriftligen, per e-post: info@alandsresor.fi eller per post: Ålandsresor, Blomstringevägen 12, AX-22150 Jomala 

 

4. Force Majeure

På grund av force majeure (katastrof, strejk, upplopp, brand, krigshandlingar eller dylikt), kan Ålandsresor upphäva köpeavtalet, varvid kunden genast skall underrättas och erlagda avgifter återbetalas utan avdrag. Därutöver skall ingen annan ersättning utgå.

 

5. Tvister

Vid reklamation då överenskommelse inte kunnat nås med leverantören av resa/logi/aktivitet har gästen möjlighet att hänskjuta tvistefrågan till Konsumenttvistenämnden i Finland, se www.kuluttajariita.fi/sv/

 

6. Allmänna bestämmelser vid bokning av logi

Förmedlarens ansvar

Ålandsresor ansvarar för handläggningen av hyresavtalet mellan hyresgästen och hotellet/stugägaren, vilken ansvarar för att de lämnade uppgifterna är korrekta. Ålandsresor åtar sig, att vid eventuell avtalstvist förmedla kontakt mellan parterna och svarar för handläggningen av ärendet. Ålandsresor kan inte ställas till svars för avtalsbrott från Leverantörens sida, och förbehåller sig då rätten att anvisa kunden en likvärdig bostad eller återbetala erlagd hyreslikvid. Därutöver skall ingen annan gottgörelse utgå till hyresgästen. 

Ändring av hyresobjekt

Ålandsresor kan på grund av händelse som ligger utanför Ålandsresors kontroll, med hyresgästens godkännande ändra hyresobjektet till logi av motsvarande värde och läge.

Hyrestiden

Hyrestiden är antecknad i kundens hyreshandlingar. Hyrestiden börjar i regel ankomstdagen kl. 15.00 och slutar avresedagen kl. 11.00, om ej andra tider anges i logibeskrivningen. Vid tidig ankomst och/eller sen avresa skall bostaden bokas och betalas från dagen före och/eller till dagen efter, om inte annan överenskommelse med Leverantören existerar. Hyresgästen skall i god tid före ankomst meddela Leverantören den beräknade ankomsttiden till bostaden och överenskomma om mötesplats.

Leverantörens (hyresvärdens) ansvar

Leverantören ansvarar för att uppgifterna om hyresobjektet är korrekta och att hyresgästen får tillgång till hyresobjektet under den avtalade hyrestiden.

Leverantörens (hyresvärdens) hävande av hyresavtalet

På grund av force majeure (katastrof, strejk, upplopp, krigshandlingar eller dylikt) kan Leverantören häva hyresavtalet, varvid hyresgästen snarast skall underrättas. Häver Leverantören avtalet på grund av force majeure skall erlagda avgifter återbetalas utan avdrag. Därutöver skall ingen gottgörelse utgå till hyresgästen. Ideella och indirekta skador ersätts ej. Leverantören skall om möjligt erbjuda hyresgästen en så likvärdig bostad som möjligt. För denna bostad skall hyresgästen betala fullt pris.

Hyresgästens ansvar

Hyresgästen förbinder sig att följa de ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som finns i bostaden. Hyresgästen förbinder sig att ersätta all eventuell skadegörelse på fastigheten och dess inventarier. Denna ersättning betalas direkt till Leverantören (hyresvärden). Om städning ej ingår så ansvarar hyresgästen för städning under hyrestiden och vid avresa. Ifall städningen inte är fullgjord och måste göras av Leverantören, debiterar Leverantören hyresgästen en avgift som kan krävas även efter avresa. Till vissa stugor går det att beställa slutstädning mot avgift. 

Antalet personer (barn medräknade) får ej utan Leverantörens tillåtelse överstiga antalet hyrda sängplatser enligt bostadsbeskrivningen. Leverantören har rätt att debitera extra för överstigande antal personer även om extrabädd ej erhålles.

 

7. Information om resegaranti och paketreselagen

Ålandsresor Åland Ab (Ålandsresor), FO-nr 3486782–5, har ställt den lagstadgade resegarantin hos Ålands Landskapsregering. Resegarantin ger resenären ett ekonomiskt skydd vid inställda eller avbrutna resor om vi skulle drabbas av insolvens. Lagen om resegaranti gäller för paketresor.

En paketresa definieras som en kombination av minst två resetjänster (till exempel transport, inkvartering eller aktiviteter). En paketresa måste vara längre än 24 timmar eller innehålla övernattning.